Saturday, June 18, 2011

WORMROT Live in KL.


Tempat kejadian: My Evo Clubhouse.

Tarikh kejadian: 9 Jun 2011 (Khamis malam Jumaat)

Waktu kejadian: Lebih kurang jam 9 lebih.

Saksi Kejadian: Lebih kurang 100 saksi.


***************


Okeh. Gua memang dah lama tak jejak ke tempat-tempat gig untuk berhibur. Boleh kira pakai jari tangan sebelah kanan berapa kali gua jejakkan kaki ke mana-mana gig di sekitar KL dalam tahun lepas dengan tahun ni. Padahal boleh dikatakan tiap-tiap minggu bersepah gig kat KL ni. Pilih je mana satu yang berkenan.

Tapi gig kali ni memang tak payah tunggu pikir gua terus setuju nak pegi. Sebab apa? ada banyak sebab. Salah satu sebabnya ialah gig ni dekat dengan area tempat tinggal gua. Lagi satu sebab hanya ada 3 band sahaja yang perform. Lagi satu sebab yang paling utama ialah itu gig ada Wormrot. kah kah kah!

Okeh. Gua dengan member gua sampai area kawasan gig dalam pukul 8.30 malam lebih kurang. Ini kira 1st time gua datang My Evo Clubhouse ni. Kawasan ni kalau waktu siang gua agak memang sibuk sebab area shop lot begini memang selalu sibuk. Mesti boleh jumpa brader despatch hantar barang, Posmen, Brader jaga parking, Makwe rambut panjang berbaju kurung dengan Tokey-tokey besar jenis kasut muncung ke depan. Tapi sebab gig ni waktu malam, Area sekeliling kawasan ni memang jangan harap nak jumpa orang jenis begitu. Nak parking kereta senang, sunyi pulak tu. Yang ada gua nampak satu hypermarket Giant kat ujung kawasan ada bukak bisnes malam-malam. Itupun pukul 10 malam dah tentu tutup. Kedai makan pun ada jugak. Tapi itu dekat seberang jalan besar. Kena menapak sikit. Cuma kalau dah malas sangat, pegi beli roti kat Giant jela buat lapik perut sementara gig mula.

Okeh. Kalau mengikut flyers, Gig sepatutnya bermula jam 8.30 malam. Tapi jangan percaya sangat. Macam lu baca surat khabar Metro la, bukan semua berita tepat. Inikan pula gig d.i.y, apalah sangat kan? Tapi takdela lewat mana pun. Lebih kurang jam 9.30 diorang dah mula dah.

Band pertama yang membuka tirai pada hari tu ialah CRIMESCENE. Band yang main jenis music power violence campur stoner rock lebih kurang. Vokalis dari mula dah memang tak pakai baju, Gua syak dia bukan nak tiru sangat Faizal Tahir. Memang dalam tu panas. Penghawa dingin memang ada, cuma kalau dah ramai dalam tu, Nak tak nak memang berpeluh kangkang la jugak.

Persembahan memang boleh kata menarik jugak. Paling lincah si vokalis la, tapi gua suka drummer band ni, dia main ketat. Crowd memang tak tentu arah jugak masa ni. Lagu semua jenis pendek-pendek. Vokalis dia memang agak ramah dengan crowd. Gua gelak jugak masa dia bagi speech pendek sebelum mula lagu. Kiranya band ni memang best jugak la bagi gua.

Band seterusnya dah tentu-tentu band yang menjadi kegilaan gua sendiri. APPARATUS yang masih mengekalkan line up asal tanpa perlukan pelajar AF sebagai tarikan publisiti. kah kah kah! Band yang mempunyai stage persona yang tersendiri. gitaris merangkap vokalis yang punya penampilan kemas dan stylo. Bassist dan drummer juga nampak bersedia dan nampak kesungguhan diorang dalam bermain band. Membawakan lagu-lagu hits (pehhh!..dah macam Huzz Pancaindera je gua rasa..hahaha!) dan lagu-lagu baru yang masih lagi berswedish hardcore tanpa perlu menambah apa-apa elemen mesra pendengar untuk dimainkan di corong-corong radio arus perdana masakini. Crowd banyak mendengar dari menari. Mungkin tengah simpan tenaga untuk Wormrot agaknya. Tapi bagi gua Apparatus memang berada dalam kelas mereka yang tersendiri. Ciri-ciri band yang bakal menjadi legend dalam scene d.i.y Hardcore punk tanah air.

Dan akhirnya band yang ditunggu-tunggu telah tiba. WORMROT dari Singapore yang akan bergrindcore di atas pentas sambil menghuru-harakan keadaan sosial negara yang kian meruncing. Takde, gua acah je pun. Line up hanya bertiga, tapi dia punya show serupa ada 5-6 orang atas pentas. Sangat tight dan bertenaga. Gua paling tabik dekat drummer diorang. Memang gila terer ketuk drum. Jeles betul gua. Gua cuma tau ketuk pintu je. Kalau la gua boleh main drum macam tu, dah tentu gua akan sombong dan riak. Mungkin sebab tu gua takde bakat begitu. Nasip la kan. Diorang membawakan lagu dari album pertama dan kedua yang diriliskan di bawah label metal terbesar dunia iaitu EARACHE RECORD. Perghh! gua jeles lagi. kiranya dulu satu dunia kenal Singapore melalui IMPIETY, sekarang ni giliran diorang pulak. tahniah la dari gua. Tapi memang berbaloi la sebab diorang ni memang sangat berbakat. Antara aksi band grindcore yang paling menarik gua rasa. Ada satu lagu yang diorang tujukan untuk semua pukimak-pukimak di Singapore. Mungkin pukimak-pukimak yang dimaksudkan adalah dari mereka yang tergolong dalam golongan rasis, fasis dan seksis agaknya. Sebab yang baik-baik bukan pukimak, tapi anak mak. Itu pendapat gua je. Ini juga antara aksi Grindcore yang paling wallawei bagi gua.

Satu lagi yang bagus mengenai gig di My Evo adalah kesemua crowd sangat berdisiplin.Tiada satu orang pun yang merokok dekat dalam. Semua merokok di luar. Tahniah la buat diri masing-masing. Takde la gua tengok sambil gosok mata sebab pedih asap rokok. Dan ini mungkin sejarah bagi gua sendiri sebab ini jugak satu-satunya gig yang tiada perokok merokok di dalam venue sepanjang gua terlibat dalam bidang hardcore menghardcore ni. Tahniah buat RICE COOKER.


Babai!!

4 comments:

emak. bukan penari tiang said...

woit! windu!

nasip la hang tak reti main drum kalau tidak mesti riak dan sombong

betoi!

Dr. Bentara said...

wormrot memang hebat... malang sungguh tak dapat nonton.

emak. bukan penari tiang said...

jeph - anda sudah menyahut panggilan ilahi ka???

sunyi sungguh!

emak. bukan penari tiang said...

hang ni dah lupa aku ni.






sedih.

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.