Monday, November 9, 2009

Caladrius - "and there shall be no solace" 2009


kali ni aku nak mengulas cd e.p album terbaru dari sebuah band yang berasal dari Kuala Lumpur..band yang di maksudkan ialah CALADRIUS . sebuah band yang menggabungkan paduan 2 gitar harmoni berbekalkan perasa melodic metal serta di blendkan bersama irama hardcore..dapat gambaran tentang konsep diorang? ok..kita berkenalan dahulu dengan diorang ni serba sedikit..mereka ni terdiri dari 5 orang jejaka beserta seorang gadis..line-up mereka adalah seperti berikut :

nash muhandes - vocal
shadiq amani - gitar
nazeem zuhal - gitar
redzuan fendy - bassist
wan 'senndart' khairul - drummer
nadrah zainal abidin - keyboardist

kesemuanya masih lagi muda tetapi bila mendengarkan lagu-lagu dari cd diorang ni membuatkan aku macam tak percaya bahawa diorang mampu mencipta lagu dengan begitu baik sekali..muzik yang di gubah juga begitu menampakkan kematangan serta kebanyakkan lirik menceritakan tentang semangat perjuangan diri yang begitu penting dalam sebuah kehidupan..berjuang menentang sistem ketidak adilan,berjuang untuk perubahan diri,..pendek kata lirik diorang ni kebanyakannya fokus terhadap memotivasikan diri terhadap perubahan..

ok,..cd ni aku dapat melalui saudara fendy iaitu bassist kepada band caladrius ni sendiri..pakej cd yang simple bersama artwork yang menarik..( gambaran seorang insan yang merobek dadanya serta menampakkan hatinya ) mungkin membawa maksud tentang keadaan jiwa yang berkecamuk/tiada ketenangan jiwa/membuatkan diri terus memberontak dan mahu melawan..who knows? itu hanya sekadar penilaian aku sendiri..nak tau maksud dia boleh tanya terus dekat diorang orait?

mengenai lagu-lagu mereka pula,..cd ni mengandungi 5 buah lagu yang memang padat,kemas,berat serta mantap! respek betul aku kat diorang ni!..memang style mat album ni!..haha!.

lagu-lagu tersebut adalah seperti berikut :

-And there shall be no solace-

lagu ni adalah lagu pembukaan untuk ep ni dan jugak judul tajuk untuk album ni..lagu ni pendek je dan sekadar intro bagi album ni..dimulakan dengan bunyi intro guitar yang menarik dan kemudian disusuli oleh ketukan drum bersama bunyian halus keyboard yang menjadikan lagu ni agak dark sikit mood dia..ditambah pula dengan suara vocalist wanita jemputan yang lunak iaitu sarah ghazi dari band kiss the fallen menambahkan lagi mood kelam dalam lagu ni..penggunaan instrument yang baik serta kemas menyerlahkan lagi lagu ni..sebuah intro yang menarik dan best!

-what you've become-

lagu yang bermelodi disusuli dengan paduan gitar yang kemas serta padu..vocal dalam lagu ni memang smart..ala-ala matt heafy dari band trivium..bernada serta ada tone suara yang baik..tidak terlalu growling serta masih ada lenggok nyanyian yang baik..rolling part bagi drum memang kemas dan padat..penggunaan double paddle yang sangat sesuai dengan lagu..solo gitar juga tidak terlalu meleret..kualiti sound keseluruhan memang terbaik!

-alterd self-

permulaan lagu yang agak mendebarkan disusuli oleh attack drum beserta gitar yang kental membuatkan sesiapa yang dengar mesti nak bangingkan kepala ke dinding..haha! memang style lagu ni..lagu ni agak speed sikit dan vocal dalam lagu ni memang matt heafy masa part chorus..serius! haha..sedap betul vocal band ni punya suara..solo gitar jugak menambahkan rencah lagu ni..memang layan sungguh aku dengan lagu ni..drummer memang menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab serta keyboardist memang mewarnakan suasana dalam lagu ni..menjadikan lagu ni ada mood marah dan keras!

-k.o survival-

satu-satunya lagu dalam bahasa melayu.lagu yang memang akan di hafal oleh crowd semasa sing a long di gig-gig yang mereka sertai..di mulakan dengan attack drum berpadu bersama harmoni gitar yang memang sedap gila!..vocalis yang memang menyanyi ok,..bukan sekadar growling je,vocalist band ni memang betul-betul boleh menyanyi dengan baik..tone suara yang besar dan jelas memang jarang ada dekat band-band lain..jadi satu kelebihan untuk diorang!..solo gitar beserta gabungan keyboardist memang menjadikan lagu ni sedap dan ada style..cam metalasia pun ada gak..haha!..sound bagi drum serta bassist memang tak lari..antara lagu terbaik dalam album ni..fuh!

-the monster and the maiden-

lagu terbaik dalam keseluruhan lagu yang terkandung dalam album ni..sangat epik dan menyentuh jiwa!..riffing gitar yang memang padu beserta mood lagu yang dibawa oleh keyboadist memang mengasyikkan jiwa . penggunaan instrumen beserta vocal yang baik menjadikan lagu ni sangat-sangat menarik dan best..aku suka dengar ending part lagu ni..mood memang menyentuh kalbu sungguh! haha..

kesimpulan yang boleh aku katakan ialah ini adalah salah satu rilisan yang memang wajib dimiliki oleh penggemar muzik aliran metal..sangat segar dan sedap untuk di dengari..tambahan pula dengan kualiti sound yang diadun memang bukan berada dalam kategori ep dah..ni memang dah sampai tahap album dah ni!..gila jelas + semua instrument sound balance..memang rugi kalau tak dapatkan ep ni..tambahan pula harga untuk cd ni cuma RM5 saje..diulangi! RM5..memang tak sepadan langsung dengan kualiti rakaman yang terhasil..bagi penggemar trivium,avenged sevenfold serta bleeding through,ini adalah album yang sangat-sangat direkomenkan!..fullstop!..

kontek diorang di : myspace.com/caladrius untuk mendapatkan cd ni..cepat!

5 comments:

Anonymous said...

terima kasih atas review saudara. akan kami promote blog anda di myspace kami. :)

- Nash Muhandes

Encik Jep said...

thanks nash!..

karma said...

aku dh tengok diorang perform..best!!

Anonymous said...

tq so much for supporting!

- fendy

kakarock79 said...

memang dasat depa ni..

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.