Friday, December 25, 2009

As Ashes Fall - 'A thought before dying' 2009 EP..



Batu Gajah adalah salah sebuah daerah yang wujud di sekitar Perak pada tahun 1870 an kalau aku tak silap.salah satu daerah yang terkenal kerana bijih timah (dulu-dulu laa..) dan masih lagi wujud sampai sekarang sebuah kapal korek yang sangat rare kalau kita rajin-rajin menyinggah ke sana..satu lagi adalah istana Kellies Castle yang juga salah satu mercu tanda bagi penduduk sekitar Batu Gajah..

dan apa kaitannya dengan band As Ashes Fall ni?? dah tentula berkait sebab band ni berasal dari sanaa!!..haha!!..ayat memula tadi sekadar bunga-bunga jee..sengaja aku tulis camtu,konon ilmiah(macam haram!..hehe).

ok,line up band ni terdiri daripada 5 orang jejaka-jejaka muda yang memperjuangkan musik bergenre metal/post hardcore..cd ni boleh dikatakan masih panas lagi sebab baru je rilis..menampilkan 4 buah lagu yang diadun dan dirakamkan di Trinity Studio,Ipoh.dan seperti biasa,cd ni aku dapat melalui pembelian secara sah dan bukan secara paksa..

sebelum tu..meh kita kenal-kenal dengan line up band As Ashes Fall ni dulu..mereka-mereka ini ialah :

Ikhwan - scream/growl.
Dean - lead gitar.
Yein - rhythm gitar.
Kaer - bass.
Ejan - drum.

pakej cd didatangkan secara pro-printed,kemas serta lengkap dengan lirik,thank list serta info mengenai band sedikit sebanyak..cover album mengingatkan aku tentang Leonardo Da Vinci..hehehe..ok, kita terus ke bahagian trak pulak..



A Thought Before Dying

intro lagu ni mengingatkan aku kepada band "Naiad"(Japan hardcore)melalui album 'hardcore emotion' yang mempunyai mood yang seakan-akan sama.bukan maksud aku diorang tiru Naiad..tapi 'mood' intro tu yang sama ok?..riffing gitar bagi lagu ni jugak baik..vocalis juga bijak mengawal suara..keseluruhan lagu adalah memuaskan cuma agak ringkas skit lagu ni..



The Sorrow Of Devotion

lagu dimulakan dengan rolling drum serta gitar yang seperti mahu menerkam sebelum tempo lagu kembali ke asal..lagu yang agak menarik serta kemas susunan lagu ni..ada kedengaran sedikit sebanyak pengaruh band 'As I Lay Dying' dalam lagu ni,cuma x ketara sangat laa..keseluruhan lagu adalah baik..



The Betrayal

haa..intro lagu ni memang sangat-sangat 'my curse' (killswitch engage) walaupun tak berapa sama,tapi bila dengar memang terus teringat band 'KsE'..memang berinfluencekan killswitch engage diorang ni..hehe!..cuma intro je,,bila masuk part chorus lain laa..penggunaan instrumen yang sangat baik serta tidak terlampau keras!..rilek-rilek jee..



Spike A Person Gun

di mulakan dengan intro yang sangat baik serta smart!..salah satu lagu yang aku suka..sound gitar balance,vokal yang bagus,drumn serta bass bijak mencorak lagu dengan cantik sekali..cuma pada permulaan solo gitar bagi lagu ni,kedengaran note-note solo yang seakan sama dengan solo band As I Lay Dying dalam album 'an ocean between us'..lagu yang mana aku dah lupa tapi dengar boleh kenal laa (haa..aku dah ingat dah..lagu 'the sound of truth'!)..walau bagaimana pun keseluruhan lagu masih As Ashes Fall yang tersendiri..



kesimpulannya..satu usaha yang bagus dalam mengetengahkan musik bergenre post-hardcore yang memang mempunyai pengikut yang agak ramai jugak di Malaysia ni..hehe!..salah satu band yang patut diberi perhatian serta dorongan bagi meramaikan lagi band-band yang ada di Malaysia ni..sekurang-kurangnya diorang ni mampu mencipta musik mereka sendiri walaupun ada kedengaran musik yang mereka hasilkan agak kedengaran sama dengan band-band influence diorang..tapi mungkin semua tu hanya kebetulan saja..dan bukan atas kehendak diorang..mana kita tahu kan?..soo,kalau nak tahu dengan lebih lanjut pasal diorang atau nak dapatkan ep diorang yang sedang panas ni,cuba-cuba la kontek diorang dekat maispess diorang serta dekat label Glendora ni..ok?

No comments:

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.