Tuesday, June 22, 2010

Kasim Indie rock - part 1.

Satu petang di sebuah flat di tengah bandaraya ipoh.


"kita kena pindah dari sini Sim.." jerit Mak Yam kepada Kasim sambil tangannya sibuk mengupdate status fesbuk dari henpon yang baru diservis dekat kedai Murugaya.

Kasim akur. Dia sedar yang dia tak boleh membantah keputusan ibunya untuk berpindah ke Melaka bandaraya bersejarah seperti yang selalu diucapkan cikgu Zakiah semasa di sekolah tempoh hari.

Ibunya telah di tugaskan oleh 'Syarikat Sarung Bantal Ah Keong Best' untuk meninjau harga sarung bantal yang di katakan murah di Melaka. Seorang ibu tunggal yang bekerja di kampeni tersebut sebagai pengawal keselamatan yang tugas khususnya adalah memeriksa badan setiap pekerja setiap kali mereka ingin pulang kerumah. Memeriksa kalau-kalau ada pekerja yang cuba menyorokkan sarung bantal untuk di bawa pulang. Maklum lah hari raya semakin hampir.

Apa gila pengawal keselamatan pulak yang ditugaskan untuk ke Melaka? Mana pegawai pemasaran syarikat? Dah tu suruh periksa harga sampai kena pindah kesana?

"Aje gile deme nih!.." kata Kasim.

Kasim sendiri tak paham taraf keilmuan tokey kilang sarung tersebut. Kasim syak mungkin ini kampeni warisan keluarga. Biar bodoh macamana sekalipun, Anak beranak juga yang kaya. Pikir Kasim sambil mengemas kotak bajunya.

*
*
*
*

Keesokan hari..

Kasim termenung di tingkap flat yang baru ibunya sewa di pinggir bandar Melaka. Rumah lama beliau dan baru di duduki itu tidak banyak bezanya. Hanya berbeza tingkat sahaja. Keadaan ruang dalam rumah masih tetap sama.

beliau teringatkan rakan-rakan band indie beliau di Ipoh. Sekarang memang musim indie. Kasim pun turut indie. Tugas di bahagian vokalis kini telah hilang setelah ketiadaan beliau. Nak harapkan Lan barai, jauh panggang dari pinggang. Setakat rebut-rebut mikrofon masa jamming,apalah sangat.

Getus beliau sedikit riak.


Bersambung....

3 comments:

emak. bukan penari tiang said...

ok! finally! entry neh la yang aku penah bc dulu, masa mula2 aku start blogging! pastu aku baca, aku rasa sangat best, pastu aku tak folo pasai xreti, pastu aku lupa address blog, pastu...pastu..pastu..nasib hang folo aku..jumpa balik blog neh! patut la macam penah tengok!!

YES! ~tapi aku x lompat gedik cuma ucap terima kasih Tuhan~

Encik Jep said...

best ka? aku tatau bila nak sambung cerita ni.
nanti2 la kot~
tapi, makaseh la sebab baca. hahaha!

emak. bukan penari tiang said...

aku tunggu!

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.