Tuesday, June 8, 2010

Siksa Kubur- Tentara Merah Darah CD 2010





Album yang terinspirasi dari filem epik 300 karya Frank Miller. Lucu bunyinya kan? tapi jika kita melihat dari cover album ini,memang nampak akan bayangan seorang Spartan yang menunjukkan arah tuju album ini. Yaa..memang sungguh band Siksa Kubur mengangkat tema filem 300 dalam keseluruhan lagu yang terkandung dalam album yang bergenrekan death metal kepala hangguk ni. Band yang berasal dari Jakarta dan telah wujud sekitar tahun 1996. Line up Siksa Kubur adalah seperti berikut:

Original line up:
Japs-vocal
Andre-lead gitar
Jangexz-drum

Live musician:
Ewyn-bass
Nyoman Saputra-2nd gitar

Ok,album ni aku beli semasa diorang datang ke Perak pada 6.06.2010 untuk menjayakan album tour mereka di Malaysia..bermain untuk gig Festival Seni Orang Muda di Batu Gajah,Perak..memang aku sendiri tak percaya yang Siksa Kubur datang kampung aku!! haha..album di jual dengan harga rm25.



list lagu yang terkandung dalam album ni adalah seperti berikut:

1. Darah Terpilih
2. Anak Lelaki Dan Serigala
3. Menanduk Melawan Tunduk
4. Neraka Setara Mata
5. Tentara Merah Darah
6. Kata Sebagai Senjata
7. Laskar Pelayan Kegelapan
8. Sayatan Kedua
9. Dewa Yang Terluka
10.Pusara Bala Tentara
11.Memoar Sang Pengobar



Seawal dari trek pertama kita dihidangkan dengan intro sampling yang sangat gelap moodnya serta dari intro ini dapat dibayangkan akan permulaan kisah tentera Spartan yang sangat-sangat kena dari segi susun atur musik. Kelam,suram serta angker bagi permulaan lagu.



Dan apa lagi yang boleh dikatakan bagi trek-trek seterusnya? dari segi muzikal, bila kali pertama aku dengar album ni..apa yang aku bayangkan adalah..ini DEICIDE dari seberang!! sangat-sangat padat permainan mereka. Riffing gitar yang tajam dan sangat-sangat mencabar maruah seorang lelaki yang ingin belajar bermain gitar..betul!..permainan gitar yang sangat kompleks,teknikal serta disulami kekerasan,bermelodik,serta laju! ditambah pula dengan hentakkan drum yang betul-betul buat aku tak senang duduk. gila la diorang ni! stroke drum dah la laju, kemas plak tu.. memang angkat ibu jari la..terbaik! aku betul-betul jatuh cinta dengan band ni.. sound keseluruhan album ni pun memang terbaik!



Memang kalau dari segi muzik,diorang ni memang boleh di kategorikan sebagai band yang keras!!..tapi jangan ingat dalam album ni diorang nyanyi puja-puja setan plak! dari segi lirikal,memang semuanya menceritakan tentang perjalanan tentera Spartan menentang kerajaan Persia seperti yang terkandung dalam filem 300. Jadi..kalau nak lagi adventure, try layan album ni sambil pasang DVD filem 300 tu. Mana tau semangat kaum-kaum Spartan tu menusuk masuk ke dalam jiwa lepas korang dengar album ni. Salah satu rilisan metal terbaik yang aku dengar setakat ni. Sangat-sangat di syorkan bagi penggemar death metal tanah seberang. Terbaik!!






www.myspace.com/siksakubur

5 comments:

Nerzhul said...

woah dasat gak diorang. jarang dengar metal dari seberang. balik-balik pop indon je. hehe

Unknown said...

hail bro.. esok band ni akan beraksi.. hahaha

Encik Jep said...

yup..live diorang gempak bro!

Frozen666 said...

siksa kubur tour in malaysia

Anonymous said...

RARE!!!!!!

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.