Tuesday, July 27, 2010

Cuci the musical 2 - memang kasi cuci habis!





Semalam, aku ngan sorang sahabat dapat peluang pegi melayan teater yang tak berapa teater kat salah satu istana dalam negara yang takde sultan. Istana Budaya namanya. Dah nama pun istana, lu jangan memandai datang nak bikin kucar-kacir. Datang sini lu kena jadi seorang yang kool, baru lu rasa diri lu bangsawan brader..


Tujuan kami datang hanya ada 1 je sebab musabab. Nak melayan Cuci the Musical. Ni dah masuk kali ke-2 diorang bikin atas permintaan ramai. Tak silap aku tahun lepas dah ada. Jadi tahun ni diorang repeat balik. Kalau dah sampai 2 kali diorang masuk istana budaya, tu kira ada 'sesuatu' tentang musical ni.


Ok, kalau lu dah layan filem cuci kat tibi atau panggung, cerita dia lu semua dah tau. Pasal 4 beradik yang bukak kompeni cuci banggunan dan teringin sangat nak cuci klcc. Ahh, tak payah aku nak cerita pasal filem tu. lu dah tengok..lagi aku nak kasi tau. buang taik betul!


Kita cerita pasal teater ni. Aku ngan sahabat aku sampai tepat-tepat pukul 8.30 malam. kalau ikut masa tayangan dekat tiket, memang on time. Bangga betul aku bila berjaya menepati masa dengan cemerlang. Ingat senang ka? kalau dah nama tu melayu, memang biasa la nak lambat-lambat. Tapi,disebabkan kami nak lepak istana, kena la datang awal. Kata bangsawan kan?


Satu lagi, lu nak masuk istana jangan nak dressing macam Lady Gaga jenis tak ada iman tuh. Nak masuk istana kena smart. Topi sama selipar jangan ngada-ngada nak sarung. Baju cam biasa kena taruh kolar. Tapi kalau lu nak lagi true, lu dressing baju melayu sama kain selimpang sambil selit keris. Agak iras-iras Nordin Ahmad filem jebat. Itu kira 50-50 la. Antara lu lepas masuk atau lu kena tendang balik.


Kita cerita bab persembahan lebih kurang. Teater Cuci ni berelemen musical. Style berlakon sambil selit-selit nyanyi. Jenis menari plak kaedah beramai-ramai ikut step. Jenis lagu pun ada macam-macam. Ada hip hop, jazz sikit-sikit, pop RnB pun terselit gak. Cuma metal je yang aku tak perasan. Mungkin diorang lupa nak selit. Takpa, tu mungkin ada kemudian.


Bab lakonan plak, aku boleh kata yang show ni memang totally komedi jenis ala-ala spontan. Ada yang macam pakai skrip, ada plak yang aku tengok macam jenis keluar idea time-time tu jugak. Selamba jenis takde tunggu-tunggu. Kalau dekat depan lu tu dah ada hero-hero macam Afdlin Shauki (Fairil), Awie (Jojo), Hans Isaac (Khai), Nabil ( C'tan) sama Harith Iskandar (Wira), apa lu orang saspect? memang terbarai aku gelak tak toleh kiri kanan dah.


Tapi, kalau lu rasa lawak diorang sama macam dalam filem, lu silap. Lawak stok jenis sindir-sindir isu masa kini memang tak lari. Isu pasal nabil kena saman 2 juta hinggit tu pun ada selit. Jenis lawak dabel meaning pun diorang tibai. Pisang Jojo punya hal.


Heroin ada 2 orang je dalam show ni. Vanida Imran sama Jaclyn Victor. Diorang memang kena. Bab belakon sama menyanyi, senang-senang diorang tapau. Ada 1 babak jaclyn Victor dah aku tengok sama macam tina turner dia punya dress up. dalam musical ni,dia ganti Umie Aida dalam filem yang tangkap cinta sama si Jojo. Vanida plak ganti si Erra Fazira dalam show ni.


Part lawak memang merata-rata. Tapi taste aku lebih pada Awie. Dia memang rockers yang reti melawak! Siap ada part menyanyi solo lagi masa atas pentas. Jenis nyanyi lagu sedih-sedih tapi dia bikin jadi lawak senang-senang. Habis barai satu Istana gelakkan dia. Punch line ayat masa dia sebut "saya ni nampak lembut,tapi lurus".. kasi bikin dinding Istana bergegar dengan dekahan penonton yang memang gelak secara ikhlas takde simpan-simpan!


Nabil yang ganti si A.C tokei gelang tu pun buat aku gelak malam tu. Dia ni memang bab-bab selamba kira dah cukup rencah dah. Sempat jugak dia turun bawah stage main kacau-kacau sama penonton. Aku perasan 1 makcik sampai lap-lap mata bawah spek dia sebab tak tahan kena penangan Nabil.


Bab penari-penari latar yang ramai-ramai bikin penuh stage pun kira cantek dah. Walaupun aku nampak ada sorang dua jenis makan semut sebab lupa step, tapi keseluruhan memang aku layan tengok awek sama brader-brader berdansa depan aku. Yang bestnya,penari latar pun boleh bikin punch line ayat sampai bikin penonton terbarai dengan gelak. Apa lagi lu nak kan? Siap boleh main tarik-tarik pitching suara sama Harith Iskandar. Yang tu memang aku gelak tarak cover dah.


Dia punya props pun jenis bikin tarik tolak atas pentas nampak best. Ada scene sama macam dalam filem. Part diorang panjat banggunan masa bertanding cuci tingkap pun ada. Siap main naik gondola sampai keatas pun ada. Memang layan la ngan prop-prop nie. Rasanya banyak jugak modal kalau aku nak syer sama Hans Isaac masa next show kalau tengok dia punya prop jenis canggih-canggih ni. Kira kensel je la kalau gitu.


Show jenis 3 jam lebih yang bikin semua merana dengan gelak takde tutup-tutup mulut dah. Kiranya memang sebab tu lah diorang repeat buat kali ke-2 show Cuci ni. Kalau dari apa yang aku sendiri alami masa tengok show ni, tak mustahil diorang kasi bikin buat kali ke-3 kot. Memang berbaloi dengan gelak takde cover dari penonton. Siap dapat standing ovation lagi! memang berbaloi-baloi la brader!


Oh, lupa nak cakap. Aku masuk tengok secara free sebab Astro kasi 2 tiket percuma tak payah bayar untuk pelanggan yang hensem macam aku ni. Tu pasal dapat tengok sehari awal dari tarikh show. Khas untuk pelanggan katanya.


Makaseh bebanyak la uncle Astro ye?


*******

Macam kena pegi masuk mengadap istana buat kali ke-2 je nampaknya?
jenis tak reti nak puas-puas.
tapi benda sedap memang kena pekena banyak-banyak kali la kan?

4 comments:

deaf-angel said...

great review beb
kalo ada fotos lagi gerek

aku tak pernah masuk tempat ni so thanks for the tip pasal tak boleh pakai slipper and all that crap

Encik Jep said...

deaf: cadang nak jugak taruh gambar, tapi gue xde kamera..huhu~ anyway,thanks..

emak. bukan penari tiang said...

aku tingin gak nak rasa masuk istana budaya neh..tapi sebab aku sedaq diri aku kurang berbudaya, tu yang jadi segan tuh..

btw aku tengah baca blog hang dari mula..

Encik Jep said...

weh..hg tak pyh la baca dr mula..bukan best pon!! aduih laa..

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.