Saturday, July 24, 2010

Orang kita dan kesopan santunan peringkat tertinggi.





Salam 1 Malaysia [tolong jawab!].


Semalam gua berjaya buat 1 kesimpulan yang rasanya Professor di Universiti mat saleh pun tak mampu nak laburkan wang untuk kajian terperinci tentang rahsia besar orang kita yang baru gua sedar. Nak harapkan Profesor yang ada di Malaysia, diorang melampau sibuk sampai filem pun diorang nak sapu bikin kaji jugak. Lu tengok filem Anak Mami, Skrip 7707, Sifu n Tongga..jangan kata bukan Profesor yang bikin pulak! Tu pasal gua cakap yang diorang ni memang takde masa la nak kaji bukti-bukti keajaiban orang kita. Kan?.


Kajian yang gua lakukan tidak mengambil masa yang lama. Hanya dengan melepak di depan tibi, atau tarik sepam dua teh dekat mamak bistro, gua dah berjaya mengkaji aspek sosiologi,budaya,serta salasilah kemanusiaan sambil menyedut asap nusantara hijau pek 12 yang baru-baru ni naik 20 sen dari harga biasa. Ahh,..tu kira hadiah untuk PM gua yang baru sambut besday semalam. Jangan cakap gua tak membantu ekonomi negara plak!


Gua mengambil kira pelbagai faktor untuk menjadikan kajian gua ni amat berguna untuk tempoh masa yang lama. Harap-harap tahun ni gua dapat tokoh maal hijrah atas daya usaha kajian gua yang amat teliti nih. Gua serius!


Manusia dari kalangan sesetengah orang kita sebenarnya sudah di ajar untuk hidup berdikari semenjak dilahirkan. Tak percaya? apahal plak lu orang tak nak percaya plak? penat gua kaji weh! OOoo,..lu orang nak bukti ka? ada.. Takkan gua nak buat sesuatu kajian berdasarkan mimpi macam Leonardo Decaprio dok labun gua masa gua ushar Inception itu hari kan?

Bukti dia merata-rata la. Cuba lu bukak surat khabar. tak pun tibi kat umah lu orang. Agak-agak pernah tak lu orang dengar berita yang bunyi dia cam gini,.. 'Bayi di jumpai di dalam semak/ tong sampah/ tong taik' atau.. 'Bayi di tinggalkan di tangga masjid bukan tangga kelab malam'. Pernah kan?


Tu pasal gua cakap yang sebenarnya orang-orang kita ni dah mengamalkan teknik hidup berdikari semenjak lahir. Diorang bukan buang.. tapi tinggalkan untuk biar bayi tu survive sendiri-sendiri. Kadang-kadang kalau agak tak lepas, itu yang jadi mangsa anjing buat lauk kunyah-kunyah. Yang lepas hidup, dapatlah peluang muncul dalam Buletin Utama tak pun Harian Metro. Haa..lu orang dah perasan kan?


****************


Cilake punya berita!
gua jadi emo pasal hal-hal buang anak nih!
ape.. lu beranak takde rasa sakit ke cakcibor?
senang betul lu buang..
FAKK OF EN DAI la!
Lu memang suke gua mencarut bahasa inggeris pagi-pagi ni kan?

1 comment:

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.