Tuesday, July 6, 2010

Predicated Not Defined - "fear, forgotten and regret" CD 2010




Band yang boleh dikatakan lama jugak dalam scene metal. Aku sendiri pernah melihat persembahan diorang di Penang beberapa tahun dulu. Tak silap aku di 'Actor Studio' area sebelah pulau nun. Masa tu tempat ni memang selalu bikin gig. Kira meriah jugak lah. Sekarang ni aku dah lama tak jejak Penang. Tempat ni entah ada lagi ke idak.

Masa mula-mula aku tengok diorang perform, aku agak statik. Aku tak tau camna nak layan lagu diorang. Masa tu pun crowd banyak duduk melayan telinga dari bangun melayan kepala. Sebab diorang main metal yang agak mendayu-dayu. Tak silap aku diorang ada bawak 1 lagu cover dari Rotting Christ kot? Aku pun ingat-ingat lupa dah time tu.

Walaupun dah agak lama aku tak tengok diorang perform di pentas gig (sebab dah jarang pegi gigs..huhu sen tarak!) Tapi still aku tau diorang ni masih wujud lagi dalam scene,sebab diorang aktif main gig di merata-rata tempat. Cuma tau-tau camtu jela.

Sedar-sedar diorang dah keluarkan CD tahun 2006 dan aku tak tau..huhu. Apa bole buat, bukan semua band aku follow, Dah tu, sekarang ni banyak pulak band-band lama dan baru yang muncul. Jadi, aku cuma grab mana-mana band yang sempat je laa..(hehe!)

Sampai lah semalam..aku berjaya dapatkan album terbaru diorang di Nebiula Shop. Alang-alang beli,sebab aku dah lama tak beli CD sejak akhir-akhir ni. Jadi, peluang yang ada aku tak sia-sia kan. Tak kan nak cari mp3 jer. kalau band luar maybe aku layan mp3 je..tapi kalau local band dah tentu aku akan cari dan beli,sebab selalunya stuff-stuff metal begini bole dikatakan rare!..jadi aku suka benda-benda yang rare,..hahaha!

Sebelum tu kita ushar line up band PnD nie dulu. Mereka terdiri dari:

Azwi - backing vocalist, guitarist
Adi - bassist
Hilda - vocalist
Zack - lead guitarist
Own & Roo - drummer

Ya,ada penambahan seorang vocalis wanita dalam band ni. Nice!

Ok, tentang album ni. Album yang boleh dikatakan album metal yang banyak warna,bertenaga serta energetik dari segi muzikal. Banyak jugak elemen-elemen muzikal yang bukan tertumpu terhadap metal semata-mata. Ada terselit pengaruh jazz , fusion, dan jugak rock..hehe! Ciri muzik kemelayuan juga ada terselit pada 1 - 2 lagu. Tak lah mendayu-dayu sangat..hahaha!

Satu yang aku tabik dalam album ni adalah diorang tak tertumpu pada 1 atau 2 jenis muzik yang focus untuk setiap lagu. Banyak variasi riff-riff gitar yang boleh kita dengar dalam 1 lagu. Bukan semua orang boleh main muzik-macam ni. Bayang kan kalau diorang beraksi di pentas? memang kekuatan album ni adalah pada gitar work yang terhasil oleh permainan saudara Zack dan Azwi.

Dari segi lirikal, ada yang agak politikal seperti lagu 'Journalism' dan 'Revolution'. Tak lupa juga peringatan dan nasihat sesama kita yang berunsur ketuhanan seperti lagu 'Peringatan', 'Neutralizer' dan juga 'Pancaroba'. Kepada bangsa-bangsa melayu yang semakin bercelaru dan seringkali bertelagah sesama sendiri, ada peringatan yang ingin di suarakan dalam trek 'Melayu'.

Cuba cari album ni yang cuma berharga RM25 sahaja di pasaran. Metal yang lain dari biasa. Kualiti yang baik dari segi packaging dan susun atur layout. Mereka boleh dihubungi di myspace.com/predicatenotdefined
atau beli terus CD ni dekat Nebiula Shop,Campbell Complex,kl.

Untuk ulasan yang lebih menarik,
cuba dengar apa yang Bentara Langsuyr kata tentang mereka.


Ini sekadar pendapat dari aku. Dan aku memang tak pandai bagi pendapat.

Maaf.

MuahahahA!

5 comments:

Unknown said...

dh lama band nih. line up pon dah tukar, jagn lupa 1hb 8 ni..

Frozen666 said...

gua da tgok diaorg perform kat malacca...performance diaorg tight..so xsia2 kt support our local scene....

arch enemy malaysia tuuuuuu

Encik Jep said...

MAN:
ade gig ke 1hb 8 ni? kt maner tu..

Frozen:
support tu musti bro!! yeaarghh!!

Frozen666 said...

kt 1cafe la bro...black fire n aradia ade perform...dgr cite hayagriva pon ade

deaf-angel said...

aku takkan lupa ni band

terkejut beruk aku live tengok dorang bawak Maiden's rainmaker

I like.

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.