Monday, July 5, 2010

ARADIA - "Draconis eulogy" CD 2010




Band yang asalnya menggunakan gelaran sebagai SRI MANGKAT. Bermula sekitar tahun 1991, diorang dah aktif dalam scene metal tempatan. Ini band tanah air,bukan dari langit atau dari seberang laut.

Jangan ingat bila majalah Mistika dah kasi bogel scene metal dengan macam-macam aktiviti riadah bebudak metal yang suka sangat pijak-pijak kitab agama, minum darah kambing, dah tu,siap ada zikir-zikir gituh,scene metal akan pupus? takkk!

Aku sendiri tak tau mana punya budak metal yang buat benda-benda tu. Rasanya kebanyakan metallers yang aku kenal takde sorang pun yang kaki minum darah.. yang makan kambing ramai ler,..hahaha!

Ok, berbalik pada album ni. CD ni didatangkan secara pro printed dan di rilis di bawah label Renascent Axis Production. Line up band adalah seperti berikut ;

COR DRACONIS - Vocal, Bass.
FAUTUS STORM - Vocal, Guitar.
BURNING TWILIGHT - Drum,Percussion & Keyboard.
TRIS MEGISTUS - Guest guitarist.

Album ni mengandungi 10 buah lagu yang tidak pernah diriliskan secara official. Boleh dikatakan kesemua trek adalah himpunan dari lagu-lagu lama Aradia yang tidak direkodkan sebelum ini. Ada trek yang telah wujud sekitar tahun 1996 lagi. Dah lebih 10 tahun tu! kalau nak di ikutkan, memang lagu-lagu dalam album ni , kesemuanya rare!

Konsep mereka? 'Extreme Occult Artisty'. Yaa.. senang cakap,.. black metal.

Sound bagi keseluruhan album ni agak baik dan kemas. bukan mendap macam zaman-zaman kaset tahun 90'an dulu. Dalam album ni, setiap instrumen dapat didengari dengan baik. Gitar stok-stok sound yang tajam membunuh, tapi sedap. Camner tu? hahaha!..

Riffing gitar yang agak melodik tapi dalam masa yang sama keras menjadikan muzik mereka kedengaran agak menarik. Memang black habis! drum pattern juga berjaya mengekalkan rentak metal hitam dengan baik. Bunyi-bunyian yang keluar dari keyboard agak mengkhayalkan dan juga boleh menaikkan mood seram. Sangat menarik!

Bila dengar CD ni mengingatkan aku pada band-band seperti As-Sahar dan Impiety. Salah satu rilisan yang patut dimiliki oleh penggemar metal yang dahagakan stok-stok metal oldschool orang lama.

Dan album ini juga dicetak hanya sebanyak 1000 salinan, lengkap dengan sticker serta poster bersaiz A3. So,kena cepat-cepat la beli sebelum barang menjadi rare. Harga pun ok,cuma RM23 sahaja. Berbaloi dengan kualiti CD ni.

Boleh cuba kontek diorang di sini dan juga di sini untu pembelian. Kalau sapa-sapa yang tinggal di sekitar kl,boleh terus dapatkan CD ni dekat Nebiula shop, Campbell Complex.

6 comments:

Frozen666 said...
This comment has been removed by the author.
Encik Jep said...

yaka? maybe ada part2 yg gua tak brape tangkap..tapi yg nyata vocalis mmg tenggelam skit..kira ok la..

Encik Jep said...

aku cuma tak jelas dengar tang vocal jer..kebelakang sangat. tapi memang diorang kena main style cmtu kot,baru feel lebih~hahaha..

Encik Jep said...

ade kuar digipak gak ke? mcm best je bunyi..

Frozen666 said...
This comment has been removed by the author.
Encik Jep said...

thanks utk info bro..
lu mmg best! hehe~

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.