Tuesday, February 22, 2011

Album yang gua dengar baru - baru ni.

Sori sebab lama tak lepak sini. Gua mengaku gua malas. Lagipun gua memang takde benda sangat nak cerita. Hidup gua biasa-biasa je macam orang lain. Okeh, kali ni gua cerita sikit pasal CD yang gua beli baru-baru ni. Ulasan gua macam biasa la, tak tentu arah sikit. kah kah kah!


ZUDAS KRUST 'A loyal slave to the apocalyptic order'



Zudas Krust. Band yang datang dari Jakarta. Konsep album ni lebih ke arah elemen Punk D-Beat. Ada lebih kurang 12 lagu dalam CD ni. Tolak cover song, ada 6 lagu je yang betul-betul diorang buat sendiri.

Cover song pulak dari band macam Apparatus, Rajoitus, Krass Kepala etc..Band D-Beat, main cover pun mesti D-Beat la kan?

Tapi kan best kalau band-band macam ni try bawak cover song band-band metal macam Deicide ka, Slayer ka, Sodom ka, mesti raw dan berkerak! haha!

Dari segi lirik macam biasa, bercerita tentang isu-isu berat yang selalunya di pandang ringan oleh pihak atasan. Atasan yang macamana, pandai-pandai la pikir.

Ada juga lagu dalam bahasa ibunda. Bila gua baca lirik yang dalam bahasa indonesia, Gua rasa bahasa indonesia ni lembut bunyi sebutan walaupun lirik dia agak berat. Ntah! tapi itu yang gua rasa la. Gua bagi satu contoh la :


PERANG AGAMA
Arogansi tingkat tinggi
Membunuh dan Intimidasi
Membuat surga mereka
Tak peduli korban nyawa
Perang agama!
Ataas nama tuhan tertulis
Jalan penuh darah
Kepala pisah dari badan


Betulkan gua cakap? hahaha! Ok, CD ni gua beli RM15 dari rice cooker. Boleh la kalau sesape yang nak cuba rasa apa itu D-Beat. Ni link untuk kenal lebih lanjut dengan diorang : http://www.myspace.com/zudasfukkenkrust



CASSANDRA 'Set eyes on paradise'



Ni band local. Boleh kata lama jugak diorang ni dah ujud dalam scene Metal Hardcore tempatan. Ni kira album penuh kedua selepas album Pay us suicide,torn and forgotten tahun 2004 dulu.

Kiranya ni album yang ada peningkatan dan matang dari yang sebelum ni. dari segi musik, memang banyak riffing berat dan melodi yang sedikit sebanyak ada unsur-unsur kelam, suram, sedih, marah dan segala macam perasaan yang terkubu di hati.

Part breakdown memang merata-rata dalam album ni. Boleh di katakan semua lagu wajib ada part ni. hehe! ada satu lagu yang intro agak fengtau sikit. Tapi bukan dari keseluruhan lagu macam stail band Attack-Attack tu. Stail musik lebih ke arah pengaruh dari band Killswitch engage campur All Shall Perish.

Tapi satu je kurang pasal CD ni. Dia punya sleeve artwork tak cun sangat. Simple bebenor bak kata orang Perak. Boleh di beli di kedai Auntie dekat area Campbell dengan harga RM20. Kontek diorang di sini. http://www.myspace.com/cassandra






TITIK KOMA 'Recode the Revelation'




Ini juga band metal dari seberang. Ujud sekitar 2005 lagi. Stail musik lebih ke arah death metal campur sikit-sikit hardcore. Packaging CD yang agak kemas dan menarik.

Ada 9 lagu dalam album ni. Musik agak raw dan energetik. Cuma bunyi dram sikit kedepan. Album ni dah lama sebenarnya. Gua je yang baru beli. hehehe! kalau teringin nak dengar, boleh lawat diorang di http://www.myspace.com/titikkomametal

Gua beli CD ni pun dengan harga RM15 dekat kedai rice cooker. Kedai ni dulu area Annexe CM. Cuma sekarang dah tukar ke area Jalan Tun Tan Siew Sin. Sebelah Puduraya dengan Mydin. Layanan bagus kedai ni. Cuma kedai dia tersorok sikit. Nak tau lebih lanjut try riki sini.http://ricecooker.kerbau.com/

Okeh. Ada masa gua singgah sini semula ok?

2 comments:

emak. bukan penari tiang said...

tak ok!

cerita hari tu baru 2 episod..episod 3 mana?

Encik Jep said...

episod 3 dah rilis. hahaha!

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.