Tuesday, August 10, 2010

Apparatus - "Hardcore Religion" CD.





Apa? empat ratus? rempah ratus? lapan ratus? jawapan,.. ini Apparatus!!! salah satu band tempatan yang berpusat di Kuala Lumpur. kalau dalam scene hardcore punk, diorang ni kira macam Motley Crue la dia punya top.

Takde.

jangan percaya.

Bab-bab top tu, gua tipu lebih kurang je tadi.


Kita cerita bab CD. Ada 12 trek jenis pendek-pendek campur padat-padat dia punya panjang lagu. Sebenarnya ni stok lagu ulang cetak dari versi putu piring hitam (LP) yang dah sold out di serata pelusuk dunia ke dalam bentuk CD. Yang ni betul. Gua tak tipu. Hidung gua tak kembang-kempis pun. itu tandanya gua jujur.


Kalau dari segi muzik yang diorang bawak, gua boleh cakap yang diorang main stok raw punk D-Beat belah-belah sweeden. Memang kalau nak cari muzik jenis hardcore berat, yang ni gua rekomen.


Dia punya sound untuk album ni jenis tak berapa kering dari Osman Kering. Kalau sekali dengar, lu boleh rasa dia punya bunyi agak-agak klasik jenis punk rock dulu-dulu. Tapi dia punya energi untuk setiap lagu memang tip-top! takde meleweh langsung.


Lupa gua nak sebut.. Line up band ni jenis 3-piece. Takde ramai sangat macam Slipknot. Semak stage kalau perform.


Rilek-rilek suda.


ahli jawatan kuasa band ni ialah:

Armsvett - gitar sama nyanyi-nyanyi.
Patto - Bass sama penyanyi latar.
Mob Yus - Drum sama gelek gerudi.


Dalam CD ni, diorang ada bawak 1 lagu cover dari band Disarm (Sweeden). Nak lagi stim, brader Honsa yang menyanyi untuk Disarm, menyanyi pulak untuk Apparatus dalam CD ni! itu lu boleh cari dalam trek yang tajuknya 'Locked up'.


Satu lagi yang menarik dalam CD ni, solo gitar dalam trek lagu 'Dead Ratts' di mainkan khas oleh saudara Ozz dari Naked Butterfly / R.O.B yang baru-baru ni dah kembali kepada penciptanya di sebabkan penyakit paru-paru berair. Solo gitar yang simple,raw tapi keras! gua suggest lu orang dengar lagu ni.


Semua line up menjalankan tanggungjawab dengan baik gua rasa. Dari segi permainan, gitaris memang stended main chord sama riffing ringkas. Dia punya sound gitar boleh tahan. Kerak-kerak gua dengar bunyi dia. Bassist sama drummer pun jenis buat kerja sama-sama. Takde main-main. Konsisten. Itu yang gua dapat dari melayan CD Apparatus ni.


Apa kata lu pulak cuba. Gua dapat CD ni dengan membeli dari band member sendiri. Produk DIY yang patut-patut layan. Lagipun, diorang sendiri yang rilis under label masing-masing.


Boleh dapat dari sini :


Total Mangel Records,
P.O Box 12482,
50780,Kuala Lumpur,
Malaysia.
totalmangel@gmail.com
totalmangelrecords.blogspot.com


Dan dari sini juga :


Disarmament Records.
P.O.Box 7126,
40704 Shah Alam,
Selangor,Malaysia.
disarmament@gmail.com
www.disarmament.tk


Tak mahal.. RM 15 + Pro Printed lagi.

********

Aiseh, gua lupa taruh link maispes diorang plak.
Lu orang try riki sini : www.myspace.com/apparatusasfukk


Try la sayang!

4 comments:

Fontonk said...

Kalau beli demo, dapat free baju melayu dia skali tak?

Encik Jep said...

ntah.
lu try tanya diorang..
agak2 kalau lu beli dpt bj melayu free,
gua pon nak satu!
mana aci lu je dpt..hahaha!!

Dr. Bentara said...

sample lagu mana nak dengar?

Encik Jep said...

Aiseh abg ben.. lupa pulak nk taruh link maispes depa.
gue dh taruh dah..

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.