Thursday, September 9, 2010

Deja Voodoo Spells - Bite




CD ni dah lama gua simpan. Di sebabkan gua tengah boring sebab tak ada bahan nak dajalkan bini gua masa lepak-lepak tadi, gua saja-saja mau sembang pasal CD band Deja Voodoo Spells (DVS).

Gua beli CD ni rasanya awal tahun sudah. Ada 10 trek dalam album ni. 1 trek bonus ada selit celah-celah lagu akhir. Tak silap gua ini album ke dua diorang. Line up diorang macam yang gua tulis kat bawah tu:

Re10 ('Rethan' kalau betul gua punya sebutanla..) - Gitaris sambil menyanyi.
Rozaimi - pemain bass.
Ainol - Drummer ( tak silap gua dia dulu ketuk drum untuk Kristal zaman diorang kecik-kecik dulu.)

Konsep diorang gua pasti bukan tekno fengtau. Yup! Memang. Sebab diorang main Hard Rock ada sikit-sikit bunyi Grunge. Keseluruhan bunyi untuk album gua bagi A+. Sound memang jelas. Takde bunyi serupa lu lepak dalam gaung.

Trek mula-mula saja sudah bikin gempak. nama lagu 'Melanophobia'. Memang fast dia punya intro. Gua dengar sedap. Solo gitar pun smart. Terus gua pegi trek ke-2. 'Bite' ada sikit gua dengar macam Kurt Cobain punya gaya nyanyi. Ini pun lagu kencang. Jadi gua terus ke next trek bak kata orang putih.

'What will be will be' ada pulak bau-bau bacang sama Foo Fighter punya stail. Tapi drummer punya ketuk memang sedap. Padu mencengkam kalbu. Masuk trek 'Wanting You' dia punya mood lagu slow sikit. Kira lu bole goyang-goyang kepala kiri kanan sambil pejam-pejam mata. Trek seterusnya nama 'Six'. Yang ni memang grunge tak rabak bak kata orang-orang tua. Ok la jugak.

Masuk lagu 'Rock N Roll' dia dah ada sikit bunyi punk. Yang ni gua suka. Bukan sebab dia punk, tapi sebab dia ada part stop go lebih kurang. Kira-kira Catchy la kalau nak senang sebut. Trek 'The Enemy In Me' ni lagu leleh. Memang stok-stok keluar hitz FM kalau ikut stended semasa.

Kita beralih ke sebuah lagu instrumental pulak ye adik-adik. 'Road Trip Jam' ni kalau lu jenis kaki layan solo gitar boleh dengar macamana Re10 petik gitar sambil dengar dia mencarut pakai gitar. Power jugak dia punya skill petik. Trek 'Level 5683' boleh tahan jugak gua rasa.

Trek akhir ni gua kompom lu orang tau lagu siapa kalau lu tengok dia punya tajuk lagu. Nah! sekali 'Billie Jean'. Tau kan lagu sape? diorang bikin Cover Maikel Jeksen punya lagu jadi Rock. Ada sikit part agak-agak metal masa korus. Suara Re10 boleh tahan jugak dia punya serak. Gua dengar dia teran suara macam rilek-rilek je. Sambil tu ada jugak part dia solo tak ingat masa ujung-ujung lagu. Terbaik!

Hidden trek yang gua cerita mula-mula tadi timbul masa abis lagu billie jean. Lagu 'Rock N Roll' tapi versi bahasa melayu. Itu je la.

Kalau lu rasa nak kenal diorang, pegi area sini je.

No comments:

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.