Friday, September 10, 2010

Kasim Indie rock - part 2.

Sambungan dari sini.



'Arghh! bosan betul duduk Melaka ni. Orang berjiwa seni macam aku mana boleh lepak Melaka!..' bentak Kasim sambil menerajang tingkap.

Krangg!! bunyi kaca tingkap yang jahanam akibat tendangan separas yang di berikan Kasim secara percuma tak payah bayar. Habis gugur kaca-kaca tingkap terus ke tingkat bawah flat. Nasib tiada sesiapa di bawah. 'Kalau ada pun nasip la!' seloroh Kasim pada diri sendiri.

Tiba-tiba entah macam mana, Mak Yam melompat terbang dari dapur sambil menghunus kaki kanan tepat menuju ke muka Kasim. Dengan tenang Kasim tertiarap ke lantai. Nyaris-nyaris jugak kepala nak tersangkut dekat kabel tibi. Nasip umurnya panjang lagi.

Jauh jugak kalau nak di pikir-pikir ikut logik akal dari dapur ke ruang depan Mak Yam terbang. Nak kata muda-muda dulu belajar ilmu batin, Jangan harap. Mak Yam mana pernah percaya ilmu-ilmu tu semua. Khurafat katanya.

'Lain kali jangan nak belagak rebel dalam rumah. Ko ingat tingkap tu saja-saja diorang bikin nak kasi ko sepak ke?' marah Mak Yam sambil kaki di muka Kasim. Kasim diam tak menjawab. Agak-agak dah reda sikit amarah Mak Yam, baru di angkatnya kaki dari muka Kasim. Kasim bangun sambil betul-betulkan baju lebih kurang. Lalu Kasim bersuara,

'Kenapa mak nak jugak pindah ke sini? Terang-terang tokei kilang tu bodo. Apsal jaga kilang plak kena riki harga sampai kesini?' Tanya Kasim mahukan kepastian.

'Ko apa tau Sim,..ni lah sumber rezeki kita selama ko membesar dari dulu. Mak ni orang penting kilang tu. Mana ada orang lain yang diorang percaya selain mak,..' jawab Mak Yam sedikit bangga.

'Tapi dah macam kena tipu je ngan tokei tu. baik cari keje lain kalau dah camtu'. Balas Kasim lagi.

'Keje apa lagi yang mak boleh bikin?' tanya Mak Yam.

'Elehh, belambak keje kalau mak nak. Tu, dalam fesbuk siap ada keje jenis sekali login dapat rm100. Kan senang tu.. tak keluar peluh pun. Masyuk pun masyuukk!!'.. terang Kasim lagi.

'Jangan jadi bodoh Sim, tu semua sistem piramid punya bisnes. Piramid tu ada sangkut-paut dengan dajal, Freemason semua. Ko jangan termakan dakyah-dakyah dajal ni. Bahaya!'.. terang mak Yam lagi.

Kasim diam. Tak nak menjawab lagi. Dia tau mak Yam ni banyak membaca blog. Macam orang melayu lain jugak. Tu pasal macam-macam benda dia tau. Kasim tak ambik berat pasal blog. Yang dia tau dia hanya minat dengan benda-benda Indie saja. Lain-lain hal semua tak masuk kepala hotak. Senang cakap hidup mati hanya indie di hati. Lebih kurang.

Tiba-tiba,

pintu rumah mereka di ketuk.

Sape pulak yang datang nie? Kasim merungut sendirian..



(bersambung..)

4 comments:

raina said...

agak keji ayat last perenggan kedua

eksaiting

aku tggu episod ke 3 wpun gila lama mcm anak dara tua tggu pinangan sultan..

loki said...

jeph! apesal gua macam kenal je kasim ni?? cerita benar ni! kahkahkah

deaf_angel said...

selamat hari raya
keep rockin

JePh said...

raina: haha.. nak tak nak hg kena tunggu jugak.

loki: haa..kasim ni special sikit. hehe.

deaf: selamat bro! lu pun mesti kena rock terus terusan. yeah!

Fakk Kopirait Kontrol.

Bebas di balun untuk semua.